Mohou pedagogické teorie pomoci vycvičit psa?

25. ledna 2016 v 19:38 | kajan |  KYNOLOGICKÉ TEXTY A ESEJE
A máme za sebou první část semináře a brzy bude druhá.... Případné zájemce o seminář mimo ZBKP prosím o mail.


Anotace: Všichni víme, že naučit psa určitý cvik lze různými metodami. Některé metody jsou rychlejší, jiné pomalejší. Některé zabírají u psů flegmatiků, jiné u psů choleriků. To jakou metodu jsme zvolili vychází z mnoha faktorů (zkušenost, zkušenosti našeho trenéra, vzdělání, osobnost cvičeného psa, osobnost našeho prvního psa, naše vlastní osobnost či výcvikové cíle...). Někdo má metodiku promyšlenou více někdo pracuje se psem spíše chaoticky nebo intuitivně. Ovšem čas od času se každý psovod sám sebe ptá, zda zvolil metodu dobrou a zda by ji neměl nějak modifikovat, aby výsledků dosáhl rychleji, aby mu pes pracoval i na zkouškách a nebo třeba, aby se zbavil negativních účinků, které metoda má. Při studiu pedagogiky a teorií učení jsem narazila na mnohé informace, které lze použít při přemýšlení o učení a výcviku psů. Zpracovala jsem si je pro vlastní potřebu a ukázalo se, že mi to při výcviku dost pomohlo. Tak jsem se rozhodla, že se o ně se zájemci podělím.


V prvním bloku se budeme věnovat teorii komunikací a významu komunikace pro učení.
Konkrétně se jedná o teorii komunikace a stručnou klasifikaci biokomunikací, která nám umožní si uvědomit, jaké další signály vstupují do povelové techniky (a zesilují či oslabují jednotlivé povely).
Vše bude pochopitelně proloženo příklady z výcviku psů.
Ti, kteří se zúčastní se psem, si vyzkoušejí (pod bedlivým dohledem lektora a ostatních psovodů), jak svému psovi rozumějí a jak on rozumí jim, v několika zajímavých situacích.


Ve druhém bloku, volně navazujícím bloku, představím současné nejpropracovanější pedagogické teorii a to, co mohou přinést při učení a tréninku psů.
Začneme od teorie R-S učení (behaviorismus) s příklady R a S z kynologické praxe. Vysvětlíme si pojmy pozitivní posílení, engativní posílení, pozitivní trest, negativní trest a poukážeme na zmatek, který v pojmech nastal při nepřesné interpretaci Skinnera, se kterou se můžeme setkat na mnoha seminářích (a i si řekneme, jak se s tím zmatkem vyrovnat a co je vlastně důležité). Dále se budeme věnovat strukturalismu a konstruktivismu a tomu, jak je důležitá zkušenost a zamyslíme se, jak se asi zkušenosti ukládají v mozku (a také jak přirpavit tréninky tak, aby se jich uložilo co nejvíce). Seznámíme se s teorií didaktických situací a hlavně tím, jak nám může tato novodobá teorie pomoci zlepšit plánování tréninkových sekvencí. Pozornost budeme věnovat i teorii konektivismu a tomu, co nám přináší dnešní svět technologií - koho, kdy a jak se zeptat na radu, jak si vybrat trenéra.



Info o lektorovi: PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D.,absolvent PřF UK v Praze v oboru speciální biologie a ekologie a doktorského studia pedagogiky na PedF UK v Praze, 3.VT Svazu záchranných brigád ČR, psovod s oběma záchranářskými atesty ministerstva vnitra (sutiny i plochy) a s vrcholovými zkouškami ZTV3 a ZZP3
 

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama